måndag 9 mars 2020

Stora ras - hur gör jag nu?

Rea! Rea. Rea?

Efter stora ras under kort tid pga oron för COVID-19 samt stort ras i oljepriset (-25% bara idag!) är det generellt sett inte så muntert.

Naturligtvis sitter vi alla med investeringar gjorda för pengar vi inte behöver de närmsta fem åren. Lika självklart är det att vi fortsätter följa vår nedskrivna plan. Eller hur?

Om det vore så enkelt.

Senast jag kollade hade min aktieportfölj gått ned med mer än 500 000 kronor sedan toppen i februari (som faktiskt var strax över 5 miljoner, dvs en signifikant milstolpe som passerades för första gången). Detta var i förra veckan. 

Idag har jag inte loggat in, men med tanke på att oljebolagen Equinor och IPCO återfinns i portföljen är jag hyfsat säker på att det inte är någon munter blick som skulle möta mig om jag kikade in i portföljen.

 
Trista tider.

Att sitta still i båten är enkelt att säga. Likaså att det kommer att gå upp igen. Kanske gör det just det (går upp igen alltså), men det kan också ta en stund. Som vanligt vet vi bara i framtiden vad som varit mest framgångsrikt beteende.

Så, för att ge en (oinitierad) inblick i hur man kan bete sig, kan jag meddela hur jag agerar. På enklaste sätt: Jag gör precis ingenting.

Jag har ingen belåning, lever på min inkomst av tjänst, har en buffert och kommer även framöver att investera varje månad framöver. Trots detta glädjs jag till skillnad från andra inte över att det blir "billigare" på börsen.

Däremot kan jag inte låta bli att tänka på att om det fortsätter neråt kommer jag att aktivera hälften av min fegisportfölj, men där är vi inte ännu. Skulle vi se ett tapp från toppen på 30% är det nog dags att investera hälften av fegisportföljen i aktier eller aktiefonder.

Helt opåverkad är jag naturligtvis inte. Jag skriver ju t ex det här inlägget.

Med detta sagt hoppas jag att den lilla läsekretsen och era nära och kära slipper ifrån åtminstone hälsoproblem pga coronavisruset.






2 kommentarer:

  1. Hej Egon,

    Jag tycker att du resonerar klokt och förnuftigt, likt alltid!

    Jag undrar om du kan skicka ett mail till mig? Lite nyheter om boken och saker kring denna!
    PS - du kan nu förköpa den och då den levererad på releasedagen, den 25/3.

    https://pug.se/produkt/borspsykologi/

    Allt gott!

    /Sofokles
    don.crisse@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Mail skickat. Lycka till med boklanseringen!

      Radera