tisdag 27 juni 2023

Kvartalets inköp: Lundbergs, Kinnevik och Castellum

Jag handlar ju som bekant runt kvartalsskiften (+/- en vecka). Man kan fråga sig varför, men en anledning är att inte lockas att göra affärer i tid och otid. Lönsamt? Kanske. 

Oavsett detta:

2023-06-26 köptes 200 aktier i Lundbergföretagen B för 442,20 kr/st (totalt 88 440 kr).

Mitt total innehav (1850 aktier) i denna pärla ligger +85% sedan inköp.

2023-06-26 köptes 350 aktier i Kinnevik B för 138,65 kr/st (totalt 48 527 kr).

Här ligger jag på ordentliga -37% på mitt totala innehav. Inte bra. Nu är jag ”fullinvesterad” i detta innehav, så uppgången kan börja!

2023-06-26 köptes 450 aktier i Castellum för 98,96 kr/st (totalt 44 532 kr).

I Castellum pytsade jag även in 83 700 kr i nyemissionen under kvartalet. Jag ligger -9% på detta innehav. Jag hoppas på högre kurs och återupptagen utdelning, men inser att det kan komma att ta ett tag. Dock är det i och med dessa investeringar under kvartalet färdigköpt i Castellum.


Efter dessa köp är tillgängliga medel ganska lågt och jag får nu hoppas på att en del utdelningar trillar in innan nästa kvartalsskifte, men det ser inte ut att bli några större penningar.

Resan mot den ekonomiska friheten går vidare.



5 kommentarer:

  1. Stabila köp! Blir bra det där. God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du har rätt. Tack för kommentar.

      Radera
  2. Snygga köp. Tror det blir bra! Noterade att du även äger ett gäng fonder. Hur stor andel av dina totala investeringar utgör fonderna kontra aktieinnehaven?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du menar fonderna i aktieportföljen (de två börshandlade fonderna från XACT Fonder) så utgör de runt 13% av portföljen. Fonderna i min fondportfölj, vilka jag antar du sett på innehavssidan så är den portföljen betydligt mindre än aktieportföljen.

      Månadssparar gör jag i fonder. Jag ser inte att jag i framtiden kommer att tillföra kapital till aktieportföljen. Ju äldre jag blir, desto mer tror jag på att fonder är rätt för mig, men jag har ännu inte tagit konsekvensen av detta fullt ut. Det är ju roligare att äga aktier.

      Radera
    2. Tack för svar!

      Precis, jag syftade på fondportföljen på innehavssidan. Jag går nämligen i liknande tankar, har haft ett fokus på aktier under flera år nu men ju mer jag klurar på det ju mer lutar det åt att gå över till något knippe fonder med fokus på globalfond + svenskt index och luta sig tillbaka.

      Radera