fredag 28 juni 2024

Aktieportföljen 2024-Q2: 10-årsjubileum, inköp, rekordvärde och fördelning

Börserna har stängt för kvartalet och det är återigen dags för en liten summering. 

Efter att ha publicerat första versionen av denna uppdatering såg jag på diagrammet att det faktiskt är tio år sedan jag började följa upp denna portfölj. En ganska lång tid. Viss eftertanke kanske borde infinna sig, men det får jag kanske anledning att återkomma till vid ett senare tillfälle. 

Hur som helst, låt oss övergå till det väsentliga.


Affärer under kvartalet

Detta kvartal har inkomna utdelningar investerats enligt nedan:

2024-06-25 köptes 100 andelar i XACT Sverige för 636,30 kr/st (totalt 63 630 kr).

Jag är nu fullinvesterad i denna ETF och ligger i skrivande stund ca +13% på mitt totala innehav. 

2024-06-25 köptes 1700 aktier i Bahnhof för 49,50 kr/st (totalt 84 132 kr).

I denna aktie har jag höjt gränsen för när jag är fullinvesterad och äger nu total 12 700 aktier. I skrivande stund ligger jag ca +70% på mitt totala innehav i detta fina innehav. Jag har ägt aktier i Bahnhof sedan 2019 och har inga planer på att sälja de närmsta åren. Det ska bli spännande att följa hur det går framöver, inte minst vad gäller den internationella expansionen.


Portföljens värde i slutet av kvartalet landade på 9 348 440 kr.

Det är en liten ökning från förra kvartalet och portföljens högsta värde någonsin, vilket kan ses i nedanstående lilla diagram:


Det är naturligtvis trevlig att en ny högstapunkt infinner sig, även om portföljvärdet var högre under kvartalet, men så är det ofta.


Portföljens fördelning

Investor B   15.4%
Xact Sverige   12.3%
Xact Norden Högutdelande   11.2%
Lundbergföretagen   11.2%
Industrivärden C   10.3%
Investment AB Spiltan   9.5%
Equinor   7.3%
Bahnhof   6.9%
Castellum   6.2%
Axfood   4.2%
Essity A   2.9%
Kinnevik B   2.6%


Kampen för den finansiella friheten fortsätter.


8 kommentarer:

  1. Jag har själv inga Bahnhofaktier men det verkar vara ett sånt där bolag som bara är trevligt att äga. Välskött.

    Grattis till portföljen för dess 10-årsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gratulation, Daniel. Ja, att äga aktier i Bahnhof känns bra - ett välskött bolag med en vd som propagerar för yttrandefrihet och undvikande av massövervakning, vilket känns rätt.

      Radera
  2. Grattis till finfina siffror. Tror jag ska försöka skapa ett liknande diagram över insatt kapital och värde kvartal för kvartal, det är ju en bra inspirationskälla.

    Är ditt gjort i Excel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE 2025. Tack för kommentar. Ja, diagrammet är gjort i Excel.

      Radera
  3. Hej Egon,
    Det är alltid lika roligt och givande att besöka din blogg när nya inlägg skrivs. Du fortsätter på inslagen väg och jag har svårt att se att nuvarande portföljkonstellation är mer värd om 3,5 och 10 år (givet att ingen regelrätt krasch likt finanskrisen sker).

    Jag önskar dig allt gott och med hopp om en givande semester!

    //Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christofer, du glömde nog ett ord här ovan. Kan det vara ordet inte?

      Radera
    2. Hej

      Se där - ja, det var antingen jag som tänkte snabbare än vad jag skrev, eller ett lagg i tangentbordets "signal" till datorn. Oavsett - bra noterat.

      Allt gott,
      Cristofer

      Radera
    3. Tack Cristofer (och Anonym). Vi får se hur framtiden ter sig vad gäller portföljens värde och mycket annat. Vem vet, det kanske t o m blir mer än ett inlägg i kvartalet någon gång i framtiden!

      Radera