tisdag 26 juli 2016

Marknadsföring, logistik och "catch of the day"



Jag har märkt att flera bloggrannar ger recept på den ena trevliga (och ibland billiga) rätten efter den andra - tack!

Så, för att dra mitt eget lilla strå till stacken har det blivit dags för en liten anekdot på temat mat.

Er egen Egon befann sig för inte så länge sedan i Afrika. Södra Afrika. Väldigt långt söderut. Kort sagt i Sydafrika.

Fru Investor och lite annat löst folk skulle äta middag och hittade en trevlig restaurang ca 20 meter från vattnet (havet) i en liten hamn. Stället var ganska fullt, men efter en liten stund fick vi ett bord, menyer osv.

Naturligtvis vill man prova på lite lokala specialiteter och det som på menyn hette "catch of the day", dvs fisk verkade ju lämpligt till det vita vin vi redan beställt (ja, vi nordbor kan ju vara så osofistikerade att vi beställer vin innan vi bestämt oss för vad vi ska äta).

Cynisk och luttrad som bara er Egon är, frågar jag lite försynt varifrån fisken ("catch of the day" alltså) kommer ifrån.

"Thailand, sir."

...

I vanliga fall hade Egon blivit lite upprörd, men det var ju semester och man var ju avslappnad och ville inte eskalera blodtrycket alltför mycket, så det hela gick in under kontot "humor" (istället för "anfäkta och anamma").

Den reflekterande människan måste ju ändå imponeras av marknadsföringen och logistiken. Jag menar en liten firre ända från Thailand till min tallrik på en dag!

Det vina vinet passade alldeles utmärkt till den kycklingsallad jag åt.

1 kommentar:

  1. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera