fredag 7 oktober 2016

Förenklingar i fondportföljen

Det har faktiskt varit ett evigt ältande i min hjärna kring min fondportfölj, men förutsatt att inget oförutsett händer (t ex att en fond stängs ner) är beslutet nu att ha följande fördelning över tid:


Min ålder/2 i % i Spiltan Räntefond
"Resten"/2 i % i Länsförsäkringar Global Indexnära
"Resten"/2 i % i Avanza Zero

Detta innebär att jag äntligen kommer att ha en så kallad "three fund portfolio" som ofta rekommenderas på bl.a. bogleheads (an sajt som varmt rekommenderas).


Min tanke är att detta börjar gälla från 2017-01-01 och jag ska genom månadssparande se till att vara fullt investerad (jag är ju "fullsparad" men inte "fullinvesterad" i fondportföljen - åtminstone för närvarande) inom 12-24 månader. 

Ombalansering ska ske en gång per år.

Tråkigt som attan? Ja. Betänk dock att det faktiskt ska vara tråkigt att investera.

Som kompensation har jag desto roligare i aktieportföljen, men jämfört med många andra i bloggosfären är jag en tråkmåns även där. Jag ska även försöka se till att ha lite roligt under helgen med annat än investeringar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar