söndag 29 januari 2017

Belåning? Nej tack.

Jag satt och funderade på om man kanske skulle ta del av de fantastiska låneerbjudanden nätmäklarna erbjuder (i mitt fall den mer gröna av de två).

Det finns de som förespråkar en mindre belåning och så finns det de som förespråkar noll belåning. Aktiepappa hade för en tid sedan en liten diskussion om huruvida man ska amortera på bolånen eller investera vilket är rekommenderad läsning i ämnet.

Jag har i dagsläget inga lån (jag äger inte heller någon fastighet). Inte ens CSN får längre några pengar från mig. Jag tog för ett par år sedan det aktiva beslutet att bli skuldfri, även om just kanske CSN lånet ur rent privatekonomisktbloggsynpunkt sett borde vara något man behåller.

Jag har ju som bekant en fegisportfölj, vilken ligger och "fegar" i väntan på bättre (eller snarare sämre) tider. I denna har jag stor andel i Spiltan Räntefond. (Den minnesgode vet att jag sålde av mycket av mina innehav då OMXS30 stod i 1209 och att fegisportföljen kommer att aktiveras då OMXS30 passerar 1000. Med facit i hand ett felaktigt beslut. Det kan ju också ta ett tag att komma till det läget igen...)

Så länge jag har denna investering vore det rent ekonomiskt sett bättre att "låna av mig själv", dvs ta ur fegisportföljen istället för att låna av min nätmäklare. Nu tillåter ju naturligtvis mina egna regler inte sådana utsvävningar - jag menar, vad vore en fegisportfölj om man så att säga "fegar ur" den (feg x feg = modig/dumdristig?)?

Rent principiellt känns det skönt att inte ha några lån. Jag förstår ju naturligtvis att lån kan fylla en mycket viktigt funktion, t ex i de bolag jag är delägare i, men direkta lån för mig själv i rent spekulationssyfte känns inte rätt.

Så, summa summarum - belåning, nej tack.

10 kommentarer:

  1. Belåning av värdepapper är verkligen inte för alla och är man tveksam är det nog bäst att avstå.

    Jag provar som bekant med ca 17% belåningsgrad då min portfölj är lågvolatil (än så länge) samt väldiversifierad (50 bolag).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan. Tack för att du tar dig tid att läsa och kommentera. Ja, jag läste ditt välskrivna (some vanligt) inlägg och förstår logiken och att det är låg risk. Det passar dock inte min nuvarande inställning som beskrivet i inlägget ovan.

      Radera
  2. God morhon Egon. Skönt att läsa om någon mer som njuter av känslan att vara skuldfri. Det är inte dumt alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa. Nej, inte så dumt alls faktiskt - en känsla av frihet. Tack för kommentar.

      Radera
  3. Har ca 10% belåning via avanzas superlån. Tycker det är en lagom nivå med lite hävstång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10% är lågt och ger därmed låg risk. Som jag känner mig själv skulle jag ha svårt att hålla mig disciplinerad och "stanna kvar" på 10% (eller vilken som helst annan procentsats). Jag hoppas det går bra med investeringarna.

      Tack för att du läser och kommenterar.

      Radera
  4. Kul inlägg och roligt att vi alla är olika! :) Själv kan jag tycka att lån är ok om det finns en bra plan bakom det. Skrev ett inlägg om mim syn på bolån idag förresten:

    http://frihetsmaskinen.blogspot.se/2017/01/varfor-jag-inte-koper-att-amortering_29.html?m=1

    Kör hårt! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommenterade precis på det inlägget, som jag hittade till utan att först läsa denna kommentar. :-)

      Trevligt med lite "debatt" och olika åsikter.

      Tack för att du läser och kommenterar.

      Radera
  5. All respekt till ditt ställningstagande.

    Men personligen anser jag att en viss belåning av aktieportföljen är positivt ur ett avkastningshänseende. Vi har, och kommer under lång tid framöver, ha historiskt låga räntor och det är inte speciellt svårt att hitta aktier som har en direktavkastning som överstiger räntan.

    Och i ekvationen så tillkommer även nuvarande ränteavdrag vilket vilket gör det än mer intressant med belåning.

    Vi lever i mellanmjölkens land så jag anser belåning är ok så länge det sker med måtta...

    Trevlig helg!
    //Cm

    SvaraRadera
  6. Ja, rent ekonomiskt förstår jag naturligtvis poängen med att öka risken (något) och få lite högre avkastning. Hade jag varit fullt investerad i aktier hade det sett annorlunda ut även kanske i mitt lilla huvud. Nu har jag ju mina konstiga regler att förhålla mig till.

    Så, summa summarum, är det standardmjölk och inte något annat tjafs som gäller gör mig. (Gammeldags mjölk är för fet t o m för mig, men jag gillar tanken.)

    SvaraRadera