fredag 17 augusti 2018

Index vs. hedge: Experimentet avslutat och innehaven sålda!

Äntligen - inget mer tjat från min sida om mitt lilla index vs. hedge experiment! Innan dess är det dock dags för ett avslutande inlägg.

I korthet har jag under drygt två års tid investerat 2500 kr/vecka och totalt 250 000 kronor per fond etc. Detta har gett mig följande antal andelar i respektive fond:


Avanza Zero: 1 236,8556
Lynx Dynamic: 2 191,865737

Antal andelar i de två fonderna (klicka för större bild).



Utvecklingen över tid kan ni se i nedanstående diagram (klicka för större bild).



Kan man utifrån detta dra slutsatsen att indexfonder är bättre än hedgefonder? Nej. Dels är tiden för kort och man bör utvärdera efter minst en hel konjunkturcykel, dels är utvalet väldigt specifikt. Lite intressant är det ändå (tycker jag) att nästan ingen gång under denna period (förutom i början) har hedge lyckats ta ledningen över index.

SIX Return Index (SIXRX, ett index som visar den genomsnittliga utvecklingen på Stockholmsbörsen inklusive utdelningar) har under perioden gått upp med 37%! (Klicka för större bild.)

Detta är kanske inte en miljö där så kallade hedgefonder kommer bäst till sin rätt. Att regelbundet (veckovis) köpa in sig i en indexfond ger också avsevärt lägre avkastning jämfört med att köpa fullt ut från början, men så kan det gå i vissa lägen.

Till saken: Jag har ju tidigare varit inne på att dessa fonder inte hör hemma i min aktieportfölj. Detta i kombination med att inge fler inköp över tid ska göras har nu fått mig att sälja dessa två innehav. Dessa pengar kommer att investeras i aktier. Mer om detta när det är dags för nästa inköpsrunda, dvs i slutet av kvartalet.

Så, är jag glad över att ha gjort detta lilla experiment? I efterhand är det naturligtvis lätt att sitta här på min kammare och tycka att det vore bättre att ha lagt in alla pengar i väl valda aktier (eller en fond för all del) och rent ekonomiskt vore det så (beroende på vilka aktier/fonder jag valt), men i efterhand är det naturligtvis lätt att inse vad som vore bäst rent ekonomiskt. I och med att vi har haft en ganska bred uppgång har experimentet inte riktigt visat på hedgefonden styrka, men att den skulle avkasta negativt under större delen av perioden har varit något av en överraskning och därmed lärdom jag tar med mig.

På totalen har experimentet givit ett litet ekonomiskt plus, vilket trots allt inte är så illa med tanke på att det kunde vara värre.

Jag äger fortfarande andelar i hedgefonder via min så kallade hedgeportfölj (se innehavssidan), men ska nu - likt jag skrev ovan - renodla aktieportföljen till att innehålla just aktier.

Några tankar eller åsikter kring ämnet i den exklusiva läsekretsen?

3 kommentarer:

  1. Intressant "experiment" dock! Vilka aktier lutar det åt då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha skrivit om att jag funderar på Scandic hotel, kom de med en bra rapport och gick upp 25%, så jag ska kanske vara försiktig med att avslöja funderingar/planer på köp. :-)

      Skämt åsido, det lutar åt att jag ökar i innehav där jag ännu inte är "fullinvesterad", t ex Handelsbanken, Castellum, Skanska och kanske Lundbergs, men vi får se när det blir dags.

      Radera
  2. Det är intressant att göra sina egna experiment. Även om man inte kan dra jättestora slutsatser alltid så ger det en en och annan insikt. :)

    SvaraRadera