söndag 26 augusti 2018

Mål 2018: Hur går det?

Jag har ju för vana att publicera mina mål för året på bloggen för att sätta lite extra press på mig själv. Dags för en kortare genomgång (och skärpning uppenbarligen). 

Observera gärna den pedagogiska touchen med att färga uppnådda mål eller mål på god väg med grön färg (om du nu inte råkar vara färgblind förstås, i vilket fall du är varmt välkommen att läsa ändå - alla(!) läsare välkomnas).

1) Hålla mig till mina investeringsregler - OK
Jag har inga större problem med detta längre, även om jag naturligtvis ibland avundas alla de bloggrannar som stuvar om i portföljen alltsomoftast. Jag påminner mig då om att på den tiden jag gjorde det själv var det oftast inte med finansiell framgång.

2) 300 000 kr i utökat sparande (ej värdeförändring eller utdelningar) - Uppnått
Detta är redan avklarat!

3) Spara 30% (eller mer) av inkomst efter skatt - OK
Jag ligger över 40% hittills i år, så det här borde uppnås.


4) Väga 96 kg eller lägre - Ej OK
Jag väger 100 kg, men är starkare och i bättre form än på länge, så det känns ändå någorlunda okej faktiskt. Sedan några månader tillbaka cyklar jag till och från jobbet, vilket gjort stor skillnad åtminstone på det mentala planet.

5) Springa 10 km på under 57 minuter - Ej OK
Nej. Det har inte blivit mycket löpning alls i år.

6) Kunna göra 40 ordentliga armhävningar - Ej OK
Alldeles för lite armhävningar för den späda kroppen. See också punkt 4.

7) Kunna stå i planka i minst 2 minuter - Ej OK
Jag har helt enkelt inte tränat på detta. Jag har ingen bra bortförklaring alls. 

8) Kunna ro 5 km roddmaskin på under 19:30 - Ej OK
Jag har visserligen inte rott så mycket roddmaskin, men det känns i kroppen att jag har tiden i mig. Dags att dra (haha!) igång. Snart.

9) Läsa minst 10 böcker - OK
Jag har läst åtta böcker hittills i år, så det här målet verkar kunna uppnås.

10) Skriva minst två blogginlägg per månad - OK
De är kanske inte alltid så intressanta, men ett par inlägg i månaden har jag faktiskt lyckats klämma ur mig hittills i år.


Hälften av målen uppnådda eller på god väg med andra ord. Inte helt tillfredsställande, men inte heller total katastrof. Målet är naturligtvis att uppnå alla. Förra året nådde jag sju av tio uppsatta mål (se målsidan).

Hur går det med era nedskrivna(?) mål för året?

7 kommentarer:

  1. Smutt! Bra jobbat. Själv går det ju lite si och så eftersom jag inte längre har en skön tjänstemannalön att lägga undan från (mål: 50% sparkvot). Men det andra målet går bättre. Jag skulle gå 6,4 km per dag i snitt och ligger på 6,9.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra att du överträffar ditt träningsmål! Hos mig är det - som beskrivet - tvärtom, det finansiella går bra, men det fysiska mindre bra (åtminstone vad gäller målen).

      Radera
  2. Hej!

    Det mesta verkar ju rulla på bra! Det verkar bara vara träningen som haltar. Hur ser planen ut framöver för att nå målen inom träning och hälsa? Kommer du exempelvis anmäla dig till ett millopp för att på så sätt motivera dig till löpträning och nå ditt tidsmål på 10km?

    Mvh VER

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, träningen haltar. Nej, jag siktar inte på något lopp i år, men däremot åtminstone ett halvmaraton nästa år (likt 2017). Planen är att jag ska nå träningsmålen genom att börja träna lite mer fokuserat inom just de områden målen ligger. Detta med start imorgon!

      Radera
    2. Härligt att höra! Kör hårt och lycka till! :)

      Radera
  3. Gillar dina mål. De är inspirerande och speglar mina egna utmaningar. Även om jag inte har satt upp konkreta mål är de ett kvitto också för mig på hur halvåret gått.

    För egen del har jag klarat 1-5, 10. I år når jag för ovanlighets skull nog inte upp till 10. Brukade läsa mycket böcker förr men eftersom jag läser så mycket på jobbet har jag märkt att jag ogärna läser tyngre saker på fritiden nuförtiden. 5 är jag uppe i så inte omöjligt.

    Prova soppdiet någon vecka om du vill rivstarta vikten. Jag började året så, minskade sockerintag och färre måltider kombinerat med regelbunden motion. Det har sänkt 5-7 kg i år utan någon extremdiet efter första veckan. Nu är jag tillbaka på min normalvikt som vuxen men mer hälsosamt vore att tappa ytterligare 3-5 kg så att jag kommer tillbaka till vikten jag hade efter gymnasiet. Tacksamt är det lite muskler på pluskontot som jag inte hade ifjol också som väger upp.

    Milen borde du klara om du bara bestämmer dig. Mitt dilemma där är att bygga upp tillräckligt först så att man inte åker på belastningsskador. Småjogga några gånger i veckan under september och pröva milen framåt slutet av månaden på ren vilja. Tycker mest det handlar om att bestämma sig någon dag när man är ute och joggar. Jag brukar inte ha det som mål på förhand utan går bara ut och joggar. När jag passerat 3-4 km och känner att det funkar tänker jag varför inte. Pressade mig runt milen runt 50 minuter på min andra semesterjogg, semestereuforin hjälpte till. :)

    Jag är lite för slö för att pressa mig till två minuter på plankan. Har klarat runt 100 sekunder som bäst så där inspirerar du mig till ett nytt mål inför årsskiftet! Har samtidigt som mål då att klara en minut på vardera sidoplanka som är minst lika viktiga för magmusklerna.

    5 km på roddmaskin låter riktigt tungt om man är lätt tränad. Jag har kört rodd i år i mitt 30-minutersgymprogram som jag kör efter jobbet men brukar sällan köra mer än 1,5 km. I och för sig på högsta motstånd och hög intensitet men det är ju rejält jobbigt. Armhävningar har aldrig varit min grej men de går bättre och bättre. Har du några tips till en som antagligen är på ungefär samma utmaningsnivå som dig på de bägge punkterna tages de tacksamt emot! :)

    Kör på och följ gärna upp längre fram! Inspirerande också för oss läsare att kunna jämföra var vi står i vår utveckling under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en gedigen kommentar full med bra tips! Vad gäller roddmaskin är det något jag tränat mycket på förr om åren. Det finns två nybörjarfel:

      1) Man kör för tungt. På Concept2 (roddmaskinernas Rolls Royce) ”ska” man ligga på 4-6 utav 10.

      2) Man får flytta handtaget för att knäna är i vägen (kolla på Youtube).

      Det är dock ingen ”kul” träning, men ack så effektiv.

      Radera