fredag 28 september 2018

Kvartalets inköp: Lundbergs, SHB, Skanska och Catena Media

Efter att ha sålt av innehaven i mitt index vs hedge experiment (inlägg), fanns det lagom till att det åter var tillåtet för mig att köpa aktier kapital tillgängligt i aktieportföljen. Följande inköp har genomförts idag:

140 st Lundbergs köptes in för 299 kr/aktie.
Nu äger jag 1500 st aktier i detta fina bolag och anser mig vara "fullinvesterad".

500 st Handelsbanken A köptes in för 111,20 kr/aktie.
Jag utökade mitt innehav i banken vars aktie gått ganska bra på senare tid.

500 st Skanska köptes in för 174,75 kr/aktie.
Även här utökade jag mitt tidigare innehav (som i stort sett har samma värde som vid första inköpet). Man kan spekulera i hur klokt det är att köpa Skanska i detta stadie av konjunkturen, men jag tror på bolaget på lång sikt.

700 st Catena Media köptes in för 85,25 kr/aktie.
Med tanke på att jag är "fullinvesterad" i Lundbergs (se ovan) tillåter mina regler att investera i ett nytt bolag. Catena Media är ett nytt "spännande" innehav i portföljen som inte haft så bra utveckling på senare tid, men baserat på vad jag läst mig till, t ex på Fundamentalanalysbloggen tror på en bra framtid för detta bolag. Framtiden får utvisa hur rätt detta är. Möjligheterna är stora, särskilt med tanke på öppnandet för online spel i diverse stater i USA nu och under de närmsta åren.


Jag hade funderingar på att köpa in Bahnhof till portföljen, men aktien ligger nära sitt högstavärde och även om det är ett fint bolag där verkställande direktören verkar ha sunda åsikter valde jag att inte köpa in mig i detta bolag denna gång. Tidigare funderade jag även på Scandic Hotels (se inlägg), men kursen har stuckit iväg sedan ryktet om mitt intresse nådde marknaden och jag är i nuläget inte like intresserad av att köpa in mig på nuvarande kurs.


Sidan med innehav kommer att uppdateras inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar