söndag 4 november 2018

2018-10: Sparkvot och frihetsgrad

Ännu en månad ligger bakom oss och jag kan konstatera att sparkvoten för oktober som väntat inte blev någon höjdare.

(Klicka för större bild.)

Vi lever inte efter någon strikt budget och planerar inte heller inköpen efter vad som kan tänkas vara billigt just vid tillfället (även om åtminstone jag tittar på priserna i affären och väljer t ex ost baserat på om det råkar vara rea på någon sort jag tror mig gilla). Det är delvis pga detta som månadssiffrorna går mycket upp och ner, samt att vi vissa månader har oregelbundna utgifter, som t ex betalning av julens resa nu i oktober.

Sett för 2018 ligger vi på en sparkvot motsvarande 41% av inkomsterna efter skatt, väl över målsättningen på 30%, vilket känns bra.

Frihetskvoten har oerhört svårt att gå över 60%-strecket. Vi får se om det kan lyckas nästa månad, då augusti (vilken var en dyr månad) utgår ut tremånaders-kostnaden och september, vilket var en ovanligt billig månad fortfarande ingår.

2 kommentarer:

  1. "Sett för 2018 ligger vi på en sparkvot motsvarande 41% av inkomsterna efter skatt". Snyggt jobbat! Det känns ibland som att du är hård mot dig själv, dags att klappa sig på axeln när du klarat ovan så långt fram på året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en uppmuntrande kommentar! Jag blir lite upprörd över att det pendlar så mycket, men sett över tid är jag nöjd.

      Radera