fredag 14 december 2018

Måluppfyllnad 2018

Jag har ju för vana att skapa tio mål för året, vilka ni kan se på "målsidan". Året börjar närma sig sitt slut och om det inte sker något mycket oväntat på det finansiella planet ser det överlag hyfsat ut med mina mål.


Jag är inte mitt i prick, men inte heller helt utanför tavlan.

Avklarade mål:

1) Hålla mig till mina investeringsregler

2) 300 000 kr i utökat sparande (ej värdeförändring eller utdelningar)

3) Spara 30% (eller mer) av inkomst efter skatt

7) Kunna stå i planka i minst 2 minuter

8) Kunna ro 5 km roddmaskin på under 19:30

9) Läsa minst 10 böcker

10) Skriva minst två blogginlägg per månad



Icke avklarade mål (åtminstone inte ännu):

4) Väga 96 kg eller lägre - osannolikt att jag klarar detta. Jag har lagt på mig mer muskler, men i ärlighetens namn finns det också ganska gott om fett att bränna bort. Svårt.

5) Springa 10 km på under 57 minuter - detta kommer inte att hända. Jag kommer att ha detta som mål 2019.

6) Kunna göra 40 ordentliga armhävningar - inte omöjligt att jag fixar detta de närmsta veckorna. Det vore bra att komma igång med armhävningarna igen.

Jag återkommer med målen för 2019 och den slutliga statusen.

Hur går det med era mål för 2018? Har ni några nedskrivna sådana?

5 kommentarer:

  1. Mål 2 är riktigt bra Egon och motsvarar ju över en svensk medelinkomst netto - i sparande!!

    Sen blir jag ju lite intresserad av vilka böcker du läst? Hur ser fördelningen ut när det kommer till skön- kontra facklitteratur under året?

    Och vilken är din "Golden book of the year?"

    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haj Atlas. Ja, sparandet har onekligen gått bra. Dock har jag "turen" att tjäna bra med pengar på nuvarande jobb (men trivs, som beskrivet i tidigare inlägg, inte något vidare).

      Skön- vs. facklitteratur är ungefär 50/50.

      Golden book of the year? Hmm... Bra fråga. Jag ber att få återkomma i ämnet.

      Radera
  2. Kul med idrottsmålen. Ska göra en Egon-inspirerad challenge 2019.
    Milen under 42 och rodd 10min (max motstånd) på 1:47/500m.

    Sidlinje – senaste inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow - det är imponerande mål! Knappt så jag hade klarat av i min krafts dagar.

      Radera
    2. Förresten: Max motstånd eller inte på roddmaskin spelar inte så stor roll, eftersom mätaren kompenserar - åtminstone om du kör på en Concept2 (roddmaskinernas guldstandard).

      Du kan jämföra med växlar på en cykel.

      Radera