lördag 1 december 2018

Sparkvot och frihetsgrad november

November blev en bra sparmånad med en sparkvot på 42%. Frihetsgraden baserat på tre månaders utgifter tog ett ordentligt skutt uppåt och hamnade (med råge) för första gången över 60%:

(Klicka för större bild.)





Baserat på kommentarer till tidigare inlägg (tack) följer jag nu också sex- och tolvmånaders frihetsgrad, vilket jämnar ut variationer mellan månaderna ytterligare. För dessa är det naturligt nog mindre volatilt än med tremånadersvärdet:

 (Klicka för större bild.)

Börsens nedgångar under oktober och november återspeglar sig ännu inte i ovanstående resultat, eftersom värdet på kapitalet endast uppdateras i slutet på varje kvartal. Med tanke på detta och normalt sett dyra månader framöver kan det bli lite tuffare vad gäller frihetsgraden i början på nästa år, men den dagen, den sorgen.

Strävan mot den ekonomiska friheten fortsätter (visserligen utan att snåla).

2 kommentarer:

  1. "Börsens nedgångar under oktober och november återspeglar sig ännu inte i ovanstående resultat, eftersom värdet på kapitalet endast uppdateras i slutet på varje kvartal. Med tanke på detta och normalt sett dyra månader framöver kan det bli lite tuffare vad gäller frihetsgraden i början på nästa år, men den dagen, den sorgen."

    Ja varför blir det så? Dyrare under Q1?

    Det som är glädjande just nu är att man får köpa aktier på rea. Vilket är extremt dålig timing för mig eftersom jag NU för första gången i min investerartillvaro inte köper aktier. Suckerz game.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FEB. Det kommer nog fler tillfällen att köpa aktier på "rea" för din del. Det är ju ett maraton, inte sprint det här med att investera (i och för sig har ju du "pensionerat" dig, men det skulle förvåna mig om ni inte hade inkomster att placera i framtiden).

      Ja det där med dyr januari är ett intressant fenomen. I år hade vi en sparkvot på -6% i januari (usch), då vi dels fick kontokortsräkningen för december, samt betalde en framtida semester (jag håller mig inte med semesterkonto och dylikt till vilka det regelbundet betalas in, så utgifterna/sparkvoten blir lite svajiga).

      Radera