torsdag 18 juni 2020

Undviker avgifter - byter till(!) en av storbankerna

Det sägs ofta att man får bättre villkor och service på de så kallade nischbankerna. I mitt fall visade det sig i samband med mitt lilla husköp jag berättade om häromdagen visa sig vara precis tvärtom.

Bakgrund: Mäklarens bank och dennes klientmedelskonto kan hålla handpenningen under de veckor som normalt(?) gäller för detta, men att hantera den stora summan (i mitt fall 90% av köpeskillingen) gör man inte p.g.a. risk för att hamna i problem a la penningtvätt. Man tycker helt enkelt att köparens bank ska sköta detta. Det låter ju på något sätt rimligt. (Att göra detta själv är inte aktuellt, eftersom överföringen måste ske i sittande möte.)

Jag trodde i min enfald att Avanza kunde hjälpa till med så kallat tillträde, alltså det möte mellan mäklare, säljare och köpare där själva köpet slutförs, alltså pengar "flyter" från köparen till säljaren, nycklar överlämnas osv.

Icke sa Nicke.

Inte ens som Private Banking kund hjälper Avanza till med något sådant. (Återigen förstår jag inte riktigt värdet av att vara private banking kund hos Avanza, men det är ju gratis om man har tillräckligt med kapital, så man ska kanske inte vara alltför kräsen. En överföring av pengar på given signal inbillade jag mig lite naivt borde kunna ingå i tjänsterna åtminstone för private banking kunder.)

Återstod då i mitt fall att gå till min vanliga bank, en av de så kallade nischbankerna där jag varit kund i många år. Från deras håll var beskedet att eftersom det i detta fall inte handlade om att ta lån, så skulle de ta ut en avgift på över 5 000 kronor för denna tjänst!

Detta lät fantastiskt högt i mina öron. Mycket riktigt - även mäklaren som jag berättade detta för var mycket överraskad och sa att den högsta avgift han någonsin hört talas om för detta låg på runt 1 000 kronor, ofta läger och om man tar lån ofta noll.

Avgiftsallergisk som jag är vände jag mig då till en bank som fortfarande ser ut att värdera personlig service - Handelsbanken. Och, där, mina damer och herrar, där väcktes intresset av att få mig som kund och de hjälpte gladeligen till med överföring av pengar. Utan kostnad!




Även om mina aktier i Handelsbanken inte har utvecklats som jag hoppats, ger det mig ändå viss tillförsikt om framtiden av att bli så bra bemött och jag kommer framgent att använda mig mer av deras tjänster, även om de tar en årlig avgift för sitt baspaket. Den årliga procentuella avgiften för att ha värdepapper på depån ska jag försöka förhandla bort, alternativt endast ha Handelsbankens egna fonder där, på vilka det inte tas ut extra årlig avgift (jag har ju sedan tidigare och fortfarande litegrann i en av deras fonder i min fonddepå hos Avanza).

Någon med liknande/annorlunda erfarenhet kring detta? Berätta gärna i kommentarsfältet.

4 kommentarer:

  1. Låter konstigt att mäklaren inte kan hålla kapitalet i några dagar för att göra tillträdet enklare. Ännu konstigare är ursäkten att det skulle handla om penningtvätt, kommer överföringen från en svensk bank är det spårbart. Vilken mäklare var det?
    Att din bank skulle ha 5000 för att göra en överföring låter också helt rubbat. Kunde du inte göra överföringen själv i internetbanken?

    Själv avslutade jag mitt engagemang hos SHB efter nästan 25år. Deras kontoavgift kändes onödigt girig, men var inte det avgörande i mitt fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar och visat intresse.

      Mäklarens bank (som vägrar "hålla pengarna") är en av de större på den svenska marknaden. Att det är spårbart är en sak, men att överhuvudtaget slippa spåra är väl anledningen till att de inte vill hjälpa till med att "slussa" pengar.

      Som jag skrivit ovan känner jag inte till hur jag på eget sätt kan göra ett par överföringar som sker direkt, åtminstone inte från min väletablerade bank, gör du det/tillåter din bank det?

      Radera
  2. Rätt gjort! Min erfarenhet av Avanzas fastighetslån är att de mest sätter unga kommunikatörer på att rabbla upp regler och även om dessa har servicekänsla saknar de mandat.

    Oroväckande att det inte gör någon skillnad som PB-kund, tycker det är lite slött av Avanza för de har trots allt riktat in sig på marknadssegmentet relativt riskfria lån till kunder som har gott om pengar. Fattar grejen att de pressar pris men någonstans går gränsen för när det blir dumsnålt.

    I mitt fall var de så knepiga med detaljvillkor att jag struntade i Avanza och gick till min lokala småbank som fortfarande har något så gammalmodigt som personlig kundservice med mandat att tänka och besluta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren. Intressant att vi har liknande erfarenhet! Tack för kommentar.

      Radera