fredag 9 september 2016

Nedgången kommer - Hurra! Hurra?

Ja, mina vänner, det har varit lite tyst här på bloggen en liten stund.

Dels på grund av jobb och andra aktiviteter, men också för att jag inte haft så mycket att skriva om och inte har någon som helst ambition att skriva x inlägg per tidsenhet.

För de som har mer intressanta och frekventa åsikter och insikter att förmedla ber jag att få referera till länklistan till höger där ni hittar mycket av både intresse och insiktsfulla åsikter. Man ber att få tacka dessa skribenter!

En sak jag ser i skaran av utdelningsinvesterare (nu vill jag inte trampa någon på tårna här, så detta är inte menat som någon slags negativ kritik) är någon slags glädje över framtida nedgångar eftersom man då kan köpa fler aktier per krona i just de kvalitetsbolag man har valt ut.

Jag förstår förstås logiken i detta och följer själv en - mer eller mindra - likartad strategi med mina aktieköp, även om jag har en gräns upp till vilken jag är beredd att investera i varje given aktie och inte kommer att köpa mer om de går ner. Ett exempel på detta är mitt innehav i BlackPearl Resources (se tidigare inlägg) där jag hade kunna snitta ner mitt inköpspris ordentligt under senaste halvåret och förmodligen legat på plus idag, men valde att inte göra så eftersom jag redan var fullinvesterad.

Ett inlägg från bloggrannen Fermentum Vitae fick mig faktiskt att tänka till litegrann kring vårt beteende och detta i kombination med "önskan" om en nedgång. Jag är ganska övertygad om att skulle vi få se en ordentlig nedgång på börsen, säg -40%, väldigt många skulle ryckas med i den allmänna domedagsstämningen och faktiskt inte köpa fler aktier.

Detta ligger i vår natur och är ett erkänt fenomen inom investeringskretsar - man säljer alltså vid sämst tänkbara tidpunkt.

Så, kära vänner, för er med tanken att köpa fler aktier i nedgång. var beredda på att detta kommer kräva mycket stor viljestyrka. (Jag baserar tyvärr detta på egen erfarenhet.)

Enligt empirisk forskning (med mycket begränsat selektivt urval) är det bästa sättet att träna upp viljestyrkan att kunna stå i planka i minst två minuter. (För er som ser detta som en baggis rekommenderar jag att lägga till en minut till er nuvarande uthållighet i denna övning som mål - om ni nu inte redan besitter zen-liknande viljestyrka.)



I kombination med en tydlig och nedskriven strategi för investeringarna (i såväl regn som solsken) är detta det bästa sättet att förbereda viljestyrkan på.

Vi kan alltså förbereda oss!

Låt oss göra det!


11 kommentarer:

  1. Jag köper alltid varje månad år in och ut. Det kan variera lite för hur mycket då jag har olika lön från månad till månad. När Brexit blev ett faktum var jag glad att lönen kom in samma dag istället för den 25e som många andra får sin lön. Att köpa en dag när börsen backar 8% kändes overkligt billigt. Experten på EFN sa att om börsen backade ordentligt skulle man sälja och köpa tillbaka billigare senare. Folk som kallar sig experter och uttalar sig så på en ekonomisajt borde skämmas. Tänk så många småsparare de lurar. Det är alltid en risk med investeringar så det passar inte alla som sparform. Tror amortering räcker för många. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att alltför många tror på de så kallade experterna. Även jag har gjort det i fornstora dagar. Numera är jag ganska skeptisk till de flesta "tvärsäkra" uttalanden jag läser.

      Jag håller med, amortering - för de som har lån - är en alldeles utmärkt sparform. Vi andra har andra "bekymmer".

      Radera
  2. Kloka kommentarer. Tänk om alla skulle lyssnat på dem istället för tex domedagsprofetiorna som folk uttalade i samband med Brexit.

    För att reflektera över inlägget så tror jag att många kommer tappa lusten att investera rent generellt vid en nedgång. Det är svårare att förmå sig att köpa i riktig nedgång. Många man hör uttala sig verkar inte veta att borden går både upp och ner. Det kan nog bli en chock om börsen trillar ner 10-20%.

    SvaraRadera
  3. Kloka kommentarer. Tänk om alla skulle lyssnat på dem istället för tex domedagsprofetiorna som folk uttalade i samband med Brexit.

    För att reflektera över inlägget så tror jag att många kommer tappa lusten att investera rent generellt vid en nedgång. Det är svårare att förmå sig att köpa i riktig nedgång. Många man hör uttala sig verkar inte veta att borden går både upp och ner. Det kan nog bli en chock om börsen trillar ner 10-20%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa. Tack för kommentar. Jag har skrivit ett tidigare inlägg om hur mitt kvartalsinköp sammanföll med nedgången efter brexit-omröstningen. I skrivande stund visade det sig vara ett utmärkt tillfälle för köp.

      Jag tror precis som du att många kommer att tappa intresset vid en kraftigare nedgång. Alltför många kommer också att sälja vid "fel" tillfälle.

      Tack för din kommentar!

      Radera
  4. Jag har också samlat mina Brexittankar. Här:

    http://aktiepappa.blogspot.se/2016/09/sommar-och-sol-och-heta-investeringar.html?m=1

    Hittar inte ditt inlägg dock. Länka gärna.

    SvaraRadera
  5. Jag har också samlat mina Brexittankar. Här:

    http://aktiepappa.blogspot.se/2016/09/sommar-och-sol-och-heta-investeringar.html?m=1

    Hittar inte ditt inlägg dock. Länka gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt inlägg var bra! Kanske av intresse i sammanhanget:

      http://egoninvestor.blogspot.com/2016/06/brexit-tveksamt.html

      http://egoninvestor.blogspot.com/2016/06/kvartalets-inkop-hm-investor.html

      Jag ska lägga in dig i min blogglista. Kanske platsar jag på din?

      Radera
    2. Givetvis gör du det. Skrämmande lika brexitköp vi tycks ha gjort... Nu är det bara att vänta in cirkus Trump. Där kommer det säkert ett och annat köpläge.

      Radera
    3. Ja, det lär det säkerligen göra. Kanske inte för mig, eftersom jag endast envisas med att handla runt kvartalssluten. Ett mysterium för många av oss att han faktiskt har en chans, men jag pratade med en kollega från USA förra gången det var val och de tänker verkligen annorlunda "over there" (plus att vi för en bild via Europeisk media), så jag håller det inte alls för omöjligt att han faktiskt vinner!

      Radera
  6. Den bilden vi har i vår 'bubbla' i Sverige och i delar av Europa är ju att amerikaner tänker som vi men det gör de sannerligen inte.

    Om nu Hillary Clintons sjukdom är allvarlig med och hon drar sig ur valet kommer det bli minst sagt skakigt. Och skakigt innebär köplägen ;).

    SvaraRadera