onsdag 27 december 2017

2017-Q4 Kvartelets inköp: Investor, Handelsbanken och Skanska

Så var det återigen dags för kvartalets inköp. Alla inköp gjordes idag (2017-12-27) och som vanligt använde jag mig av "fill or kill". I korhet:


200 st Investor Investor B köptes in för 378,40 kr/aktie.

Mitt innehav uppgår nu till det jämna talet 1000 st och jag anser mig därmed ha tillräckligt med Investor i portföljen för lång tid framöver.


650 st Handelsbanken B köptes in för 114,20 kr/aktie.

Här kompletterade jag mitt befintliga innehav i denna fina bank. Jag är ännu inte "fullinvesterad" här, utan om medlen tillåter räknar jag med att köpa fler aktier i Handelsbanken framöver.



600 st Skanska B köptes in för 170,70 kr/aktie.

I och med att jag uppfyllde mina krav på att få köpa in mig i en ny aktie, föll valet mellan Skanska (min analys) och Clas Ohlsson (min analys). I och med att Skanska låg betydligt bättre till i bevakningslistan är Clas Ohlsson, föll det slutgiltiga valet på just Skanska.


Nu har jag nästan slut på fritt kapital i aktieportföljen, så nästa kvartal kan ni inte förvänta er lika rejäla inköp. Den dagen, den sorgen som det brukar heta. De veckovisa investeringarna till index vs. hedge experimentet kommer dock att löpa på till dess att det "går torrt" i kassan.

I nuläget ser fördelningen i portföljen ut enligt nedan:

Lundbergföretagen B 12.7%
Industrivärden C 12.3%
Statoil 12.1%
Investor B 11.5%
Spiltan 11.1%
Telia Company 9.0%
Castellum 6.6%
BlackPearl 6.3%
H&M B 6.2%
Handelsbanken B 6.1%
Skanska B 3.1%
Advenica [krydda] 3.0%


Innehavssidan är som brukligt är uppdaterad. Där kan ni i sektionen för aktieportföljen följa fördelningen över tid (om nu någon i den lilla tappra skaran av läsare skulle vara intresserad av det).



6 kommentarer:

  1. Snygga köp där Egon. Jag tror att på sikt kommer framför allt köpen i Handelsbanken och Skanska visa sig riktigt snyggt tjmade. gillar att du har lite tyngd i dina köp. Inga enpetare här inte. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa. Tack för att du tittar förbi och kommenterar. Jag hoppas att du får rätt angående Handelsbanken och Skanska.

      Ja, köpen är aningen stora, men å andra sidan inte så frekventa. Vi är på storlekar jag inte kunde föreställa mig för några år sedan. Ett angenämt läge minst sagt.

      Radera
  2. Hej Egon :-)

    Tycker du har en bra disciplin både när det gäller dina mål och ditt sparande. En lite fundering bara. Hur kommer det sig att du väljer Investor B istället för A varianten? Tänker just på att A varianten är ett par procent billigare än B :-). Är det den högre omsättningen i B-aktien som lockar? Samma funderar jag hur du tänker i Handelsbanken när du väljer B aktien? Där har B aktien en lägre omsättning men du kanske har köpt den för att den just då var billigare än A varianten?

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis. Bra fråga. Jag började med att köpa ett visst aktieslag i båda fallen och har fortsatt med det. Detta är kanske inte helt logiskt eller optimalt, men åtminstone enkelt. Jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg om jag då jag började köpa kollade vilken som var billigast, men har det i åtanke när jag går in i en ny aktie, bl a tack vare att du via din blogg uppmärksammat mig på detta (t ex dina arbitrage-affärer).

      Tack för att du läser och kommenterar.

      Radera
  3. Hej! Tack för en grym och inspirerande blogg!
    Varför köper du just kvartalsvis? :) mvh Jimmy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en bra fråga. Min erfarenhet är att jag tidigare haft svårt för att hålla mig ifrån köp/säljknappen. Detta kopplat med att jag egentligen vill vara en långsiktig ägare i de bolag jag köper aktier i samt att jag följer upp mina finanser en gång i kvartalet förde med sig att jag helt enkelt bestämde mig för att

      a) Endast köpa (och "aldrig" sälja)

      b) Endast köpa vid bestämda tillfällen som skulle vara lagom sällan

      För mig blev det i slutet av varje kvartal. Mer en slump än någon ordentlig vetenskap bakom med andra ord.

      I "idealfallet" ska jag alltså logga in på min depå endast en gång per kvartal (och istället ägna mig åt annat), men riktigt där är vi inte.

      Radera