lördag 7 december 2019

Tidseffektivt investerande - lite halvflummiga tankar

Efter många år av mer eller mindre slumpartade aktieaffärer (både köp och sälj), ändrade jag strategi till en mer eller mindre "köp och behåll" variant 2015. Detta har minimerat tiden jag spenderar på detta och även slagit ganska väl ut (se t ex senaste genomgången av aktieportföljen).

Detta tillsammans med att i stort sett ha satt upp nya investeringar på automatik (breda indexfonder i fondportföljen samt pensionssparande) samt en mer än hygglig sparkvot över lag gör att tiden jag numera behöver för att investera är ytterst begränsad. Det har ju dock tagit viss tid att bygga upp aktieportföljen, även om kapitalet till stor del funnits sedan tidigare sparande och investerande.

Jag följer upp mina finanser en gång per kvartal, så teorin skulle det räcka med att jag loggar in på min depå en gång i kvartalet, men det sker naturligtvis oftare än så. Däremot görs det endast affärer kring kvartalsskiften. Vid senaste kvartalsskiftet hade jag t o m "för lite" pengar för att jag tyckte att det skulle vara lönt att köpa aktier (nya pengar att investera i aktieportföljen tillkommer endast via utdelningar).

Det har ju inte skadat att uppbyggnaden av portföljen har skett under en period utan större nedgångar. Frågan är ju såklart hur jag agerat om vi haft större eller längre nedgång på aktiemarknaderna.

Sluta kasta bort tid(?).


En av grundtankarna med detta är att jag ska ägna mer tid åt att träna och/eller jobba (dvs tjäna pengar), men jag kan inte säga att jag lyckats med detta, utan fortfarande slösar alltför mycket tid på annat.

Ja, detta är tråkigt, men funkar bra för mig och det ska ju som bekant vara tråkigt att investera.

För att detta ska ändra sig känner jag att något drastiskt måste ändras, t ex att jag får sparken (eller säger upp mig) alternativt något tråkigt, t ex ohälsa.

Hur ser det ut för er? Hur mycket tid/energi lägger ni ner på ert investerande och varför? Vad skulle ni göra med frigjord tid?



5 kommentarer:

  1. oh...ägnar jättemycket tid åt att kolla in börsen coh se vad som händer. när jag köpt mina aktier / fonder gör jag inte så jättemycket . Så en gång i månaden har jag jättekul och sen är det bara att kolla vad som händer. vet inte vad jag skulle göra annars... det här är ju så roligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, vad skulle man göra annars? Så länge det går bra är det såklart kul. Jag har varit med om andra tider, men nu "satt min kurs", vilken jag (denna gång) kommer att hålla i även om det blir sämre tider.

      Radera

  2. God lördag bästa vän!

    Tid... Jag lägger mycket, mycket mer tid på investeringar än vad jag behöver, men jag gör det då jag finner det givande och intressant, likt andra spelar tv-spel, eller läser en Kalle Anka. Dock har jag inga problem med att INTE lägga tid på investeringar (således inget sorts beroende e.d.). Min strategi gör att jag inte måste se över väskan 24/7 365 dagar om året, vilket också gör att tid kan läggas på att läsas om allt och inget.

    Jag lockas av och drivs till utveckling och läser gärna mer makronyheter, då jag finner det intressant. Att läsa om FED, hur ECB agerar, vad Kina gör et cetera ger inte mycket, ändock lite, när det kommer till bolagscase, men jag gillar det och således fortsätter jag.

    Mellan tummen och pekfingret blir det nog 40-75 minuter om dagen beroende på andra åtaganden.

    Btw - ser att du har kvar länk till min ”gamal” blogg (tack för det). Om du vill och orkar får du gärna addera/byta till min nya ;)

    Önskar dig allt gott och på förhand en god jul!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. God lördagkväll! Bra att du inte är beroende. Det är alltför lätt att bli det vet jag av egen erfarenhet.

      Nu har jag uppdaterat länken till din blogg i länklistan.

      God jul!

      Radera
  3. Är i uppstarten av min portfölj och tycker det är väldigt roligt. Kollar nog orimligt ofta hur det går och väldigt mycket innan köpen.

    Mellan köpen något mindre men fortfarande regelbundet. Tycker det är väldigt kul så det gör mig inget.

    SvaraRadera