söndag 18 april 2021

Mer slarv i XACT Norden Högutdelande

Jag skrev för en tid sedan ett inlägg om otydligheten kring utdelningstillfällen i XACT Norden Högutdelande (länk). 

Jag har sedan dess köpt in mig i denna börshandlade fond, så jag är positivt inställd till denna fond. Däremot stör jag mig lite på det slarv som verkar finnas i en del av relaterad dokumentation. 

Denna gång har jag upptäckt felaktigheter i årsberättelsen! Denna kombinerar alla årsberättelser för Handelsbankens fonder (under 2020 gick XACTs fonder över till Handelsbanken Fonder AB) och är ett litet nätt dokument på nästan 200 sidor (länk). Ingen vettig människa läser väl detta dokument, men en ovettig sådan (jag) tog mig en liten titt.

Det jag letade efter var förhållandet mellan mottagna och gjorda utdelningar. Fonden har ju som mål att dela ut 3-4% av värdet årligen, vilket kanske speciellt under 2020 inte alltid motsvaras av mottagna utdelningar. Jag blev distraherad från detta uppdrag på grund av annat som uppdagades.

Döm om min förvåning när jag på sidan 156 läser om fondens största innehav:



Tiffany, Verizon och Bristol-Myers Squibb? Det känns inte som några nordiska bolag det där... Mycket riktigt, de återfinns inte på nästa sida i listan över fondens innehav (vilket är mer i linje med vad jag förväntat mig):

Nu är jag ju inte bara ägare till några andelar i denna fond, utan även i Handelsbanken, denna bastion av stabilitet, ordning och reda. Trodde jag. 

Det smärtar i ordningssinnet!

(För en i finansbranschen mycket rimlig timpenning kan jag ställa upp på att läsa igenom hemsidor, dokumentation och annat. Den här gången var det gratis. Varsågoda.)


16 kommentarer:

  1. Samtidigt blockeras vi från att handla stabila och seriösa ETF från USA iom MIPS2 regelverket. Regelverket stoppar amerikanska ETF pga hårda krav på "dokumentation". Vilken tur att vi har EU som reglerar vad vi får handla. Jag känner mig verkligen skyddad *ironi*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där är jag för dåligt insatt i för att ha någon åsikt om, men det låter lite märkligt med tanke på det uppenbara fel som verkar ha slunkit igenom här.

      Radera
  2. Hej, jaa, mycket märkligt det du påpekar att fonden innehåller så mycket annat än just nordiska aktier! Varför det tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör den inte. Slarvfel från handelsbanken.

      Radera
    2. Ja, precis, informationen om de icke-nordiska aktierna är fel i delar av fondens årsberättelse.

      Radera
    3. Hur kan ett sådant fel vara möjligt? Man råkar väl inte skriva Bristol-Myers Squibb om man menar Volvo?

      Radera
    4. Copy/paste, sedan bråttom till fikat och väl tillbaka glömmer man att korrigera? Därefter missar någon att korrekturläsa innan det "går i tryck"... Jag gissar.

      Radera
  3. Men till den stora frågan. Förutom att jag känner mig förd bakom Ljuset!!!

    Hur mycket utdelningen som Handelsbanken få in går till mig som Ägare? Någon som vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag kollat upp och det är mer än 100%... Jag återkommer med ett litet inlägg kring just detta.

      Radera
  4. Bedrövligt att så stora slarvfel får slinka med. Nu tror jag såklart inte att Xact råkat köpa på sig amerikanska utdelare utan att det som sagt är ett skrivfel, fortfarande illa.

    Nästa tanke är, varför finns det inte en enda ETF liknande Xact som placerar i högutdelare i t ex USA? Varför ska EU-byråkrater hindra oss från den utmärkta ETF-marknaden i USA/Kanada? Varför har vi i Sverige inte till courtagefri handel och fractional shares så att vi kan bygga vår egen ETF utan att portföljen förstörs av galet höga avgifter? Kan det vara så att starka lobbygrupper betalar politikerna för att lägga hinder i vägen för oss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar vara ett skrivfel. Vad gäller ETFer från utanför EU är det ingenting jag är insatt i, men förstår att många sådana tyvärr inte säljs längre av alla nätmäklare i Sverige, vilket väckt en del debatt.

      Radera
  5. Räknas inte Invesco S&P 500 High Div Low Vol UCITS ETF Dis som en sådan, dvs USA, högutdelare ca 5%? dock dyrare än Xact högutdelande men ändå. Källskatt på Irland, dvs köpes till ditt ISK.

    Mvh
    //Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den delar väl inte ut 5% men det är en bra ETF

      Radera
    2. Enligt Petrusko så var direktavkastningen ca 5,1% när han skrev om den i augusti 2020.
      //Ola

      Radera
    3. Kollade deras hemsida och där står det distribution yield 3,6%
      //Ola

      Radera
  6. Håller med om att fonders faktablad ofta verkar slarvig. Heja dig!

    SvaraRadera