onsdag 13 december 2023

Allt färre inlägg

En bloggranne påtalade för en tid sedan att många aktiebloggare skriver inlägg allt mer sällan. Teorin är att det har med börsklimatet att göra.

På senare tid har ju börsklimatet förbättrats, så det är väl lite ironiskt att jag personligen hävdar att jag inte skrivit pga sämre börsklimat, men så är det.

Mina anledningar är flera:

- Jag har inte längre så mycket visdom att tillföra (om jag nu någonsin hade det).

- Jag skriver sällan något bolagsspecifikt och för de flesta av mina bolag finns det andra bloggare som är mer kunniga samt mer "på hugget".'

- Jag prioriterar mitt jobb (vilket detta år varit ganska intensivt) samt till viss mån min träning.

- Jag försöker att alltmer vara en passiv investerare där allt nysparande går in i indexfonder och jag handlar allt mer sällan (och endast i samband med kvartalsslut).

- Framförallt fokuserar jag mer på omvärldsläget och då särskilt situationen i Ukraina och vårt närområde. Om detta finns det mycket att skriva, men det gör t ex Cornucopia så bra att det helt enkelt inte finns något av värde att tillägga utan stor arbetsinsats.

Med detta sagt läser jag fortfarande flera bloggar med stort intresse, bl a de som länkas ute till höger.

Tack till alla bloggrannar som fortsätter skapa intressanta inklägg!

2 kommentarer:

  1. De senaste åren har satt långsiktigt sparande på prov, men annars kan jag relatera till jobbaspekten. Ju mer jobb, desto mindre skrivande. Och omvänt.

    Och visst har situationen med Putins Ryssland skapat ett nytt perspektiv på saker. Hans ambitioner är så illa för hela världen på så många olika sätt. Det var verkligen på väg mot ett nytt 1930-tal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Det är inte utan att man kan bli lite dyster dessa dagar...

      Radera