lördag 9 december 2023

Utdelningar 2023

Uppdatering: Det är 2023, inte 2024 som jag först skrev. Förvirrande. :-)

Utdelningsåret 2023 har kommit till ända. Det blev ett fint utdelningår med nytt rekord och gränsen på i snitt 20 000 kr/månad (före skatt) passerades. Trevligt!

Totala utdelningar före skatt landade på 269 489 kr. Sett till värdet av aktieportföljen i början av året motsvarar detta 3,4%.

Utdelningar över tid:

 

Jag mjuknar i mitt motstånd mot utdelningsfundamentalisterna, men betraktar mig fortsatt inte som en strikt utdelningsinvesterare.

Kampen för den finansiella friheten fortsätter trots allt elände i vår närhet och längre bort.


6 kommentarer:

  1. Det är 2023 nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag börjar uppenbarligen bli förvirrad. :-)

      Radera
  2. Snyggt! Med över 8 miljoner är du troligen på god väg till ekonomisk frihet. Har du satt något mål i siffror?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev några rader om detta för sex år sedan: https://egoninvestor.blogspot.com/2017/05/tillrackligt-med-pengar-for-att-saga.html (inlägg nr 2 längst upp till höger). Likt du kan läsa där är spannet ganska stort, även om jag är på god väg.

      Radera
  3. Grattis, det är en saftig ökning mot förra året. Gjorde du något för att det skulle bli så eller hände det av sig själv?

    Mina bolag tycks ha hamnat på en platå vad gäller utdelningar. De har inte alls följt med inflationen och absolut inte ökat på det sätt som dina verkar gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte analyserat detta, men "ur minnet" har t ex Equinor ökat udelningen rejält.

      Jag ska se om jag får tid under julhelgen att titta närmare på detta (även om jag - som skrivet - inte är någon egentlig utdelningsinveserare är det ju ändå trevligt att "få" utdelning). Tack för idé!

      Radera