torsdag 20 juni 2019

Så byggdes aktieportföljen

Det har blivit dags för en liten reflektion kring aktieportföljen i vilken jag tänkte beskriva bakgrunden till nuvarande strategi, hur portföljen byggts upp samt vad jag gör med de nya pengar som sparas.

Ett något längre inlägg än normalt, men jag hoppas att åtminstone delar av detta kan väcka visst intresse.

Bakgrund
Jag har handlat med aktier sedan jag var runt 15 år gammal. Ibland med framgång och ibland inte. Mycket känsla, köp och sälj har varit kännetecknande. Vid tillfällen då det både gått bra och dpligt har jag sålt.

Ett stort säljbeslut kom för några år sedan (2013) då OMXS30 index stod i 1290 (idag 1589), eftersom jag då var övertygad om att börserna generellt sett stod för högt (se bland annat Jag sålde för tidigt). Detta blev början till min mycket defensiva "fegisportfölj".

En vacker dag såg jag sanningen i vitögat och insåg att även om de lyckade affärerna gav mig glädje, presterade jag sämre än index. Detta kombinerat med att jag handlade när jag hade tid (läs jul- och sommarledighet) gjorde att jag bestämde mig för att skriva ner en lista med regler kring hur jag skulle handla med aktier. Jag kommer inte ihåg exakt när detta var, men inlägget Så handlar jag i Aktieportföljen skrevs i mitten av 2016. Åtminstone sedan dess har jag följt denna strategi. Detta har funkat bra för mig - klara regler, inte så mycket känslomässiga köp och sälj samt i grunden en "köp och behåll" strategi - vilket naturligtvis funkar bra i en generellt sett uppåtgående marknad.


Var kommer alla pengar ifrån?
Några av er undrar säkert var alla pengar att investera egentligen kommer ifrån (i min största portfölj, aktieportföljen, har jag investerat tre miljoner kronor, vilket ju är en hel del pengar).

Hur mycket som egentligen kommer från tidigare investeringar har jag lite dålig koll på, men det är - handen på hjärtat - ingen större andel. Jag arbetar mycket (för mycket enligt vissa, t ex min fru) och har haft turen att ha relativt sett välbetalda jobb.

Jag äger ingen lägenhet, hus eller motsvarande. Vi hyr ett relativt sett dyrt boende, men tycker att detta är viktigt för oss och har inga planer på att "spara" in på detta.

Inga pengar har heller kommit från lotterivinster eller motsvarande. De arv jag (tyvärr) inkasserat har varit mindre belopp i sammanhanget, ungefär runt 250 000 kronor totalt.

Kort sagt: Det finns inga hemligheter här, utan är helt enkelt resultatet av arbete och sparande. (Jag har alltid varit relativt sparsam, även om jag nog får anses vara otroligt slösaktig jämfört med en del bloggrannar.)


Innehaven
De innehav jag började portföljen med har generellt sett utvecklats väl, vilket är viktigt i början, eftersom man annars lätt kan börja tveka kring den inslagna strategin. (Här vill jag återigen påpeka vikten av nedskrivna regler man håller sig till för att undvika känslomässiga beslut, vilket jag tidigare "led" av.)

Mina tidiga innehav och när jag först köpte aktier i dessa bolag (inte alla på en gång, utan i omgångar) samt utvecklingen på dessa fram till idag:



Spiltan 2012-04-17 +1547%
Industrivärden 2014-05-21 +39%
Lundbergföretagen 2014-05-21 +80%
IPCO (fd Blackpearl) 2014-06-13 -12%
Equinor (fd Statoil) 2014-12-15 +41%


Mina tidiga innehav, dvs portföljens grundstenar har i dagsläget utvecklats väl sedan start. Enda undantaget är IPCO (fd Blackpearl) vilket är en del av min satsning på olja (se t ex inlägget Oljan). Å andra sidan har Spiltan utvecklats fantastiskt väl.

Med dessa som bas har det vartefter reglerna tillåtit köpts in andra aktier, åter med första inköpsdatum och utveckling fram till idag på hela innehavet:



Investor 2015-10-19 +35%
H&M 2016-06-27 -38%
Telia 2016-06-27 +9%
Advenica 2016-09-30 -79%
Castellum 2017-03-30 +42%
Handelsbanken 2017-06-30 -10%
Catena Media 2018-09-28 -32%
Bahnhof 2019-04-02 -7%



Överlag har det gått bra och mina tre miljoner kronor har i skrivande stund växt till ett värde på över fyra miljoner, dvs en utveckling på över +33%. Jag har ju dock inte alltid legat på plus och tappade t ex en hel del under 2018-Q4, som synes nedan:


(På innehavssidan kan ni se en liten ruta i vilken aktiernas andel i portföljen samt när köp har skett över tid framgår.)

Finns det då något jag ångrar? 

Ja, naturligtvis är det lätt att såhär i efterhand konstatera att köpet i H&M inte varit något vidare, men det är ju det som är det svåra - att veta i förväg.

Jag skulle också kunna önska att jag köpt mer aktier i Spiltan, men jag köpte dessa för att jag gillade Per H Börjessons (Spiltans VD alltså) inlägg i spardebatten och hade ingen aning om att aktien skulle utvecklas så fantastiskt som den sedan gjorde.

I Advenica skulle jag ha lyssnat på magkänslan (Advenica - Jag skulle ha lyssnat på Besser och magkänslan), men själva poängen med mina regler är att jag inte lyssnar (alltför mycket) på mina magkänslor och framförallt aldrig säljer.

På det stora hela är jag dock mer än nöjd och framförallt att jag lyckats följa mina egna regler i över tre år nu. Den stora prövningen kommer naturligtvis när (om) "vinden vänder" och vi får en större sättning på börserna (under nedgången 2018-Q4 lyckades jag "sitta still i båten", vilket bådar gott).


Nytt sparande
Den uppmärksamme bloggläsaren känner ju till att jag överlag lyckats lägga undan en hygglig andel av mina inkomster över tid (se tex Sparkvot och frihetsgrad maj). Dessa pengar kommer - allt annat lika - att gå in i ett särskilt pensionssparande jag har samt till viss del i indexfonder. Inte så intressant och inte något jag redovisar på bloggen.

Vad gäller pension är jag (tyvärr) skeptisk till att det blir så mycket utöver tjänstepensionen och eftersom jag hoppas bli 99 år gammal (och då i bra form) gäller det att ta tag i detta själv. Detta förklarar en del av varför jag sparar och investerar.


Vad kan förbättras?
Naturligtvis en hel del. (Här hoppas jag på att få en del reaktioner i kommentarsfältet.)

När jag själv köper aktier gör jag en inte så noggrann utvärdering, utan går ganska mycket på magkänsla. Jag skulle vilja ta mig tid att förstå och analysera ett bolags räkenskaper, även om det inte kommer att bli så mycket nya inköp de närmsta åren.

Jag tycker att jag lär mig mycket av att läsa bloggrannars inlägg, av vilka ni kan hitta en del ute till höger. Vi har alla våra olika "stilar" och även om jag ibland har andra åsikter tycker jag det är intressant att läsa och reflektera över hur andra tänker och agerar samt varför jag kommer till andra slutsatser. Relaterat till detta: Trafikgenererande inlägg - en styggelse?

Bogleheads och Mr Money Mustaches forum är också av intresse, även om dessa naturligtvis fokuserar på det amerikanska systemet, vilket inte alltid går att översätta till andra länder. Jag tycker också att mycket går igen, så efter att ha följt relativt noga ett par år läser jag numera alltmer sällan.


Framtiden
Pensions- och indexsparande är - förutsett att jag behåller nuvarande jobb och inkomst - planen fram t o m slutet av 2021, varefter det åter kan bli aktuellt att utöka kapitalet i aktieportföljen, men det får bli ett beslut då det närmar sig.

Vi funderar även på att faktiskt köpa ett boende, vilket naturligtvis skulle påverka det investerade kapitalet, eftersom jag vill låna max 50% till ett boende. Återigen får vi se vad framtiden har att bjuda här.

Ju äldre jag blir, desto mer tror jag faktiskt på att investera i breda, "billiga" indexfonder, men jag tycker det är roligare med aktier (relaterat: Det ska vara tråkigt att investera). Om jag krasst skulle utvärdera årets resultat så långt, skulle jag sälja det mesta i aktieportföljen och köpa mer i fondportföljen, men där spelar också dollarns utveckling en stor roll i globalfonderna, vilket får stor effekt med en fallande krona. Hur portföljerna går återkommer jag till efter slutet av kvartalet.

Det övergripande målet är fortsatt att nå den finansiella friheten (Tillräckligt med pengar för att säga tack och hej: 10 - 15 miljoner!), men efter att ha bytt jobb (Jag tog äntligen tag i det - nytt jobb!) har jag inte lika "bråttom" att nå dit som tidigare.

Så, kära läsare, om du orkat läsa ända hit, vad har du för råd, tips, reflektioner eller frågor att dela med dig av?

12 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning med kloka tankar.
    Det som gäller är att veta vad man vill egentligen. Att starta på nytt är en väg framåt.

    För mig gäller (sen 2015) att jag bara räknar på "realiserad avkastning" och då sålde jag "allt" våren 2014.

    (Även alla mina aktier i Spiltan (som idag skulle varit värda 23 MSEK).
    Men jag ångrar mig inte och jag har så jag "klarar mig hyfsat bra ändå".... :-)

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en omstart verkar ha varit vad jag behövde. Jag hoppas nu "hålla i" detta framöver, dvs "för alltid". Dock kommer andelen aktier förmodligen minska när "pensionering" närmar sig.

      Radera
  2. Hej Egon! Bra inlägg.

    Jag läser om och om igen hur många ångrar sig att de inte investerat i index. Jag känner att det är tråkigt att jag inte startade två separata ISK-Konton som jämförelse mellan indexfonder och aktieinnehav. På så sätt skulle de blir lättare att se avkastningen över tid. Jag är inne på mitt fjärde år av sparandet; och med blygsamt facit i hand så sre jag nu hur indexfonderna vinner i längden. Trots sömnlösa nätter med tankar på diversifiering och våta drömmar om direktavkastning så når jag alltid samma insikt.

    Indexfonder rules!

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de allra flesta "vetenskapliga" undersökningar som gjorts visar ju att i längden vinner breda fonder med låga omkostnader. Trots detta har vi många som inte agerar på det sättet, inklusive mig själv.

      Svaret finns att hitta på det psykologiska planet, bl a att det anses tråkigt samt att vi överskattar vår egen förmåga. Lite likt som vi alla vet att det är nyttigt att motionera och äta grönsaker...

      Radera
  3. Hej Egon och tack för detta mycket läsvärda och högst intressanta inlägg!

    Mycket intressant att få ta del av vad du berättar. Likt du (ex. arvet du nämner på 250tkr) har allt mitt kapital kommit från löneslaveri (som lärare. I en småstad.). Du, jag och många, många fler visar att det går bara man vill!

    Önskar dig allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Sofokles. Det går, men viljan måste vara där (och stark). Efter ett tag kommer motivationen, men att komma igång är inte det lättaste, särskilt inte om man inte "fått" förmågan via sina föräldrar eller annan starkt motiverande källa.

      Radera
  4. Jag känner igen mycket i det där även om jag gick från tveksamma storbanksfonder istället för från tveksamma magkänsleaktier.

    Min strategi bygger mycket på balansering. Jag har satt upp en fast balans mellan aktier, aktiefonder, fastigheter och obligationer, mellan olika risknivåer och mellan olika geografiska områden. Sedan klassificerar jag olika aktier och köper mer i det som ligger lite under tänkt andel. (Just nu aktier inriktade på svensk ekonomi vilket inte är lätt när vi är så exportfokuserade.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel - ett intressant angreppssätt du beskriver!

      Om du har lust/energi, skulle du kunna dela med dig av vilka procentsatser du satt mellan de olika delarna (inte som något slags facit, eftersom "rätt" fördelning beror på många faktorer, t ex ålder, total förmögenhet kontra utgifter etc.), utan mer av nyfikenhet från min sida.

      Radera
    2. Någon gång ska jag skriva ett helt blogginlägg om det här men väldigt grovt och utan att kolla exakt så ungefär: 75% aktier, 15% fastigheter (fastighetsbolag), 10% "långa räntor" (obligationer), 35% Amerika, 50% Europa, 15% Asien och Afrika, 5% "chansinvesteringar", hälften fonder, hälften aktier.

      Tanken är att man inte ska pilla för mycket när man väl bestämt sig men eventuella justeringar i målfördelningen vore mer aktier, mindre fonder, mindre räntor (kanske).

      Jag ligger inte exakt på mina valda fördelningar men de fungerar som guide när jag ska stoppa in mer lön eller utdelningar i något.

      Radera
    3. Tack. Intressant. Jag håller med om att man inte ska pilla för mycket när man väl bestämt sig, utan låta det löpa åtminstone några år.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera