söndag 9 juni 2019

Sparkvot och frihetsgrad - vad menar jag med det?

Jag får inte många kommentarer på denna lilla blogg, men när signaturen Emelie bemödar sig med att skriva en fråga, tänkte jag försöka ge ett utförligt svar.

"Jag är ny här pa din blogg och undrar lite kring sparkvot och frihetsgrad, vad menar du egentligen med det? och hur beräknas det?"

Vi tar det i tur och ordning.

Sparkvot

För att inte komplicera pratar jag om pengar in och ut, inte inkomster/kostnader:

(pengar in - pengar ut) / pengar in

Exempel:

Lön: 100 denna månad
Pengar ut: 60 denna månad

(100 - 60) / 100 = 40% sparkvot denna månad

Jag periodiserar inte några kostnader, utan ser mer på mitt "cashflow". Detta medför att sparkvoten kan variera kraftigt mellan olika månader, t ex om en semesterresa eller något annat större betalas just den månaden. Jag räknar även sparkvot per år, vilken ger en mer rättvisande bild över tid.

Min månatliga sparkvot över tid:


Tillägg: Notera att jag inte inkluderar utdelningar i inkomst. Detta eftersom jag ser utdelning som att flytta pengar från vänster till höger ficka. Detta skiljer mig nog från flera andra bloggrannar.

Frihetsgrad

Med frihetsgrad vill jag med hjälp av en siffra se hur nära jag är att nå den finansiella friheten och (förhoppningsvis) se hur jag närmar mig detta stadie över tid. Många använder olika definitioner, så här är min:

Del av förmögenhet (som man kan ta ut långsiktigt) / Pengar ut

Del av förmögenhet: Här räknar jag med 3% av förmögenhetens värde. Många räknar med 4% (den så kallade "fyraprocentsregeln"). Andra räknar med hur mycket utdelningar de får på ett år. Detta debatteras flitigt på diverse bloggar, så även t ex här. Jag uppdaterar detta värde var tredje månad, eftersom jag sammanställer min samlade förmögenhet efter varje kvartal, något jag gjort sedan 2007.

Pengar ut: Här räknar jag typiskt sett på genomsnittliga utgifter de senaste tre månaderna (men också sex och tolv månader).

Exempel:

Förmögenhet: 1200
Del av förmögenhet (som man kan ta ut långsiktigt) per månad: 1200 x 3% / 12
Pengar ut per månad i genomsnitt de senaste tre månaderna: 60

(1200 x 3% / 12) / 60 = (36 / 12) / 60 = 3 / 60 = 5%

I detta exempel har man alltså nått 5% av målet till den finansiella friheten (= frihetsgraden).

Ett diagram för min frihetsgrad över tid där jag jämför med genomsnittliga kostnader för de senaste 3, 6 och 12 månaderna (inte riktigt "rätt" trend den senaste tiden, tyvärr):



Jag uppdaterar dessa diagram och publicerar på bloggen var månad med taggarna "sparkvot" och "frihetsgrad".


11 kommentarer:

  1. Bra beskrivning och bra sparkvoter! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vad gäller sparkvot ligger jag efter mången bloggare, men jag är nöjd ändå.

      Radera
  2. Klok och praktisk definition av frihetsgrad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vi tänkar alla olika, men eftersom jag fick en fråga hur jag tänker tänkte jag att det var värt att skriva ner en gång för alla.

      Radera
  3. Jag gillar definitionen av frihetsgraden där. Alla gör olika och det finns till och med de som blivit ovänner pga definitionen av frihet. De borde anamma din bedömning :).

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nja, detta sätt att räkna passar mig och jag har svårt att förstå de som räknar annorlunda (haha), men det finns mycket att lära sig och jag kanske "ser ljuset" en vacker dag. :-)

      Tack för att du läser och kommenterar. Jag läser din blogg med stort intresse.

      Radera
  4. Även jag är imponerad av både sparkvoter, frihetskvoter och definitioner. Och man skall alltid dokumentera sina tankar om viktiga begrepp...

    "Att göra det enkelt för sig är oftast också effektivast i långa loppet" som Besser brukar säga.. :-)

    Dock undrar jag vad Dr GOODLUCK har för definitioner på frihet och sparkvot. Verkar vara ganska komplexa tankar, svårt att hänga med även för en Besser....

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha - ja, vad Dr GOODLUCK (med versaler!) har för definitioner är ingenting jag tänker efterforska. Däremot är jag alltid intresserad av vad den gode Besser skriver på sin blogg. Tack för att du tittar förbi även här.

      (Dr GOOGLUCK refererar till spamkommentarer jag raderar så snart jag hinner, men som syns som kommentarer ett tag.)

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera
  7. När två människor verkligen bryr sig om varandra, kommer de alltid att leta efter ett sätt att få det att fungera, oavsett hur hårt och svårt sättet att lösa problemet är att söka lycka är den verkliga kärnan i existensen.
    Jag vet att Dr.Oduduwa kan vara till god hjälp för dig idag, kontakta hans personliga adress via: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera